Sunday, February 17, 2013

Amerykańskie etykiety cz. 3 - diabelsko dobre piwo z browaru Stone z Kalifornii


Stone Brewing Company to największy browar rzemieślniczy w Południowej Kalifornii i jeden z największych w całych Stanach. Został założony w 1996 roku przez dwóch muzyków Grega Kocha i Steve Wagnera. Steve po studiach postanowił otworzyć swój własny biznes muzyczny - miejsce gdzie różne zespoły mogą mieć swoje próby. Właśnie tam pierwszy raz spotkał Grega wziętego muzyka kilku lokalnych zespołów. Jednemu i drugiemu kariera muzyczna nie była jednak pisana, bo poznali smak piwa rzemieślniczego ze starego browaru Anchor Brew, którego piwa zauroczyły każdego z nich z osobna.

Steve postanowił znaleźć sobie odskocznię od swojego biznesu i zapisał się na kurs profesjonalnego testowania piw.
Greg  myślał o karierze muzycznej, trasach z zespołem po całych Stanach i sławie rockmana. Ale będąc w stałym związku myślał też aby jednak osiąść w Kalifornii i założyć rodzinę. Jednym z pomysłów, który przyszedł mu do głowy było piwowarstwo. Na początek zapisał sie na  na kurs profesjonalnego testowania piw :) Tam właśnie Greg i Steve spotkali się ponownie i postanowili założyć własny piwny biznes.

Tak właśnie narodził browar który jest jednym z głównych  wyznaczników stylu piwa z Zachodniego Wybrzeża USA i który swoimi aromatami podbija podniebienia smakoszy na całym świecie.

Obecnie browar świetnie prosperuje. W 2006 roku przenieśli się w nowe, większe miejsce. Przy nowym browarze jest też pub-restauracja dla ponad 300 osób w której oprócz własnego piwa serwują organiczne i lokalne, organiczne jedzenie.Mięso serwowane tam jest wyłącznie "free-range" czyli z wolnego wybiegu.
 W 2008 roku zamontowali na dachu browaru panele słoneczne, które ograniczyły koszty energii browaru o połowę. Teraz planują postawienie kolejnego browaru, z restauracją i własną farmą ekologicznych warzyw.

Piwa z tego browaru "jadą po bandzie". Piwowarzy nie boją się testować wytrzymałości piwoszy serwując im bomby chmielowe często z większą zawartością alkoholu niż w podobnych produktach innych browarów. Ale o piwach Stone opowiem Wam niebawem - będę testować ich najsmaczniejsze piwa

Butelki ze Stone nie mają etykiet. Grafika i teksty są drukowane bezpośrednio na szkle. Logo - symbol tego browaru to diabelsko wyglądający muskularny gargulec - z zakręconymi rogami, wielkimi skrzydłami, długim ogonem i kuflem piwa w dłoni. Jego autorem jest kalifornijski artysta - Thomas K. Matthews. 




Każde piwo Stone ma też swoją długaśną historię zazwyczaj opisaną z tyłu butelki lub na kartonie sześciopaka: 


Czasami teksty są bardzo prowokacyjne. Na przykład jedno z ich pierwszych piw i chyba najpowszechniej dostępne w  Stanach - Arrogant Bastard Ale ma na dole etykiety slogan "You're not worthy" czyli "Nie jesteś tego godzien". Pochodzi to  jeszcze z czasów jak dobre piwo rzemieślnicze nie było w Stanach znane i browar chciał przekornie zainteresować potencjalnych klientów.



Poniżej przykłady grafiki Stone Brewing Company:







































2 comments: